Nieuws ‘Het onderwerp zou geen onderwerp moeten zijn’
Schiphol wil een inclusieve luchthaven zijn, waar iedereen die kan en wil werken welkom is. “Vanuit het programma Luchtvaart Inclusief geven wij hier als Luchtvaart Community Schiphol invulling aan. Wij zetten ons in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek te bieden op Schiphol”, vertelt programmanager Femke Woltman.
“Aanvankelijk richtte dit programma zich alleen op mensen met een arbeidsbeperking*, maar inmiddels bekijken wij dit breder en zetten wij ons in voor alle mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Denk hierbij aan mensen met een bijstands- of WW-uitkering, mensen met een arbeidsbeperking*, oudere werknemers, jongeren, statushouders of mensen zonder diploma’s.
Om dit te kunnen realiseren werken wij samen met bedrijven in onze community én met organisaties die werkzoekenden begeleiden naar werk, zoals bijvoorbeeld het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam. Met hen werken we ook samen in het Banenplan Schiphol.
Banenplan
Het Banenplan is begin 2020 gestart en duurt 3 jaar. De oorspronkelijke doelstelling was om 750 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen op Schiphol. Helaas begon een maand na de ondertekening de coronacrisis. Er gingen veel banen verloren en ineens werd het een stuk lastiger om mensen aan het werk te helpen. De focus veranderde van instroom naar uitstroom uit de sector, en het begeleiden van mensen van werk naar werk.
Coronacrisis
Gelukkig gaven meerdere bedrijven die moesten afschalen, wél aan dat zij de mensen die vanuit een afstand tot de arbeidsmarkt bij hen aan het werk waren gegaan graag aan het werk wilden houden. Desalniettemin kon de doelstelling van het Banenplan de afgelopen 2 jaar niet gehaald worden. Wél hebben sinds de start al 284 mensen een werkplek gevonden.
Arbeidsmarktkrapte
Sinds het voorjaar van 2021 is er weer ruimte om mensen aan te nemen en er is zelfs sprake van een enorme krapte op de arbeidsmarkt, ook op Schiphol. Dit betekent dat alle mensen hard nodig zijn; ieder talent is gewenst. Er zit veel verborgen talent onder mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Toch staan er nog steeds veel mensen aan de zijlijn. Vraag en aanbod moeten hierin nóg beter bij elkaar gebracht worden. Zo zijn er binnen de groep arbeidsbeperkten* veel – vaak jonge – mensen met hbo- en wo- niveau die geen passend werk kunnen vinden; dit is onbenut arbeidspotentieel.
Diverse talenten voor diverse functies
Door werkgevers wordt vaak voornamelijk gekeken naar praktische functies, bijvoorbeeld in de vrachtafhandeling en logistiek, maar er is ook veel potentieel beschikbaar voor functies zoals developers, IT-specialisten en communicatieadviseurs. Voor veel mensen met autisme bijvoorbeeld, zijn analytische functies in de IT vaak heel geschikt.
Creatiever werven
Omdat het momenteel lastig is om personeel te vinden, moeten we anders gaan werven en anders kijken naar talent. Minder vasthouden aan standaard vacatureteksten en standaard functieprofielen; het schaap met vijf poten willen binnenhalen is niet realistisch. We moeten meer kijken naar talenten en skills van werkzoekenden dan naar diploma’s. Zoeken naar nieuwe manieren van werven en werk anders organiseren.
Een mooi voorbeeld is Open Hiring; een baan zonder sollicitatiegesprek. Hiermee geef je echt IEDEREEN een kans, dan ben je los van alle vooroordelen in je selectieproces. De werkzoekende bepaalt of hij het werk wil en kan doen. Een andere manier is jobcarving of baancreatie: taken afstemmen op de talenten en vaardigheden van de sollicitant. Of je kunt taken of werkzaamheden van bestaande functies afsplitsen, om die vervolgens samen te voegen tot een nieuwe functie. Dit kan mogelijkheden bieden voor nieuwe instroom van verschillende doelgroepen.
Waardevolle toevoeging
Alleen als we dit samen durven, komen we een stap verder in de weg naar een inclusieve luchthaven. Hoewel veel bedrijven aanvankelijk huiverig zijn om deze stap te wagen, zijn de ervaringen van bedrijven die plaatsingen hebben gedaan van arbeidsbeperkten* of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt alleen maar positief. De mensen uit deze doelgroep zijn echt een waardevolle toevoeging binnen hun organisatie.
Het gaat erom wat je toevoegt
Ik zou echt graag willen dat dit het nieuwe normaal wordt. In onze ideale wereld is het programma Luchtvaart Inclusief niet meer nodig. Het maakt niet uit wie je bent of wat je hebt, het gaat erom wat je toe te voegen hebt. Iedereen die kan en wil werken zou aan de slag moeten kunnen, zonder dat daar aparte programma’s voor nodig zijn. Het onderwerp zou geen onderwerp moeten zijn."
* Het woord arbeidsbeperking en arbeidsbeperkten vind ik zelf een naar woord. Het legt de nadruk op ‘'beperkt', terwijl we juist willen kijken naar talenten en mogelijkheden. Toch gebruik ik het woord hier wel. Enerzijds bij gebrek aan een beter alternatief en anderzijds omdat het een algemeen gebruikte term is.