Nieuws ‘Japanners houden niet van grote stappen snel thuis’
Met trots heten wij Hankyu Hanshin Express welkom in onze community. Hankyu Hanshin Express is een logistiek bedrijf dat wereldwijd een breed scala aan diensten aanbiedt: internationaal luchtvrachtvervoer, internationaal zeevrachtvervoer, douaneafhandeling en binnenlandse vrachtlogistiek.
Daarnaast bieden zij gespecialiseerde logistieke oplossingen, afgestemd op verschillende industrieën. In Nederland vervoeren ze bijvoorbeeld auto-onderdelen, medische apparatuur en bederfelijke goederen, maar leveren ze ook diensten zoals voorraadcontroles, herverpakken, sorteren en opslag.
Aansluiting op de Europese markt
Wij spraken Claudia Tomasowa, die al 29 jaar voor Hankyu werkt. Ze begon ooit als secretaresse en is via de afdelingen Customer Service, Finance en verschillende trainings- en opleidingstrajecten inmiddels werkzaam in de functie Manager HR, Corporate Risk & Compliance. “Hankyu is van oorsprong een Japans bedrijf en tot een paar jaar geleden waren wij qua bedrijfsvoering afhankelijk van wat er in Japan gebeurde. Maar sinds vijf jaar hebben wij een Nederlandse Managing Director, Marcel Bosio, en daarmee is de aansluiting op de Europese markt echt verbeterd. Het is voor de meeste Japanse expats in Nederland toch lastig om zich aan te passen aan de Nederlandse manier van denken en werken. Onder Marcel vallen, naast Schiphol, ook onze kantoren in Ridderkerk, Brussel en Parijs.”
De samenwerking met Japanners
“Het werken met Japanners vind ik fijn”, vervolgt Claudia. “Zij zijn behoudend en werken op basis van langdurige relaties. Hun vertrouwen moet je verdienen. Bovendien houden Japanners niet van ‘grote stappen snel thuis’; besluiten worden lang gewikt, gewogen en van meerdere kanten bekeken. Dat is niet altijd even handig in deze industrie, vandaar dat lokalisatie zeer gewenst was en nog steeds is.”
Diensten
Op Schiphol levert Hankyu alle bovengenoemde diensten (internationaal luchtvrachtvervoer, douaneafhandeling en binnenlandse vrachtlogistiek) met uitzondering van het zeevrachtvervoer. Dat wordt door hun kantoor in Ridderkerk gedaan, onder andere via de haven van Rotterdam. Op Schiphol werken zo’n 25 mensen, verdeeld over verschillende afdelingen, en in Ridderkerk vijf.
Collega Martin van Zijl, Customs & Compliance Manager bij Hankyu, is inmiddels aangeschoven bij het gesprek en vult aan: “Wij vervoeren niets zelf, maar organiseren voor onze opdrachtgevers het transport en de aanvullende diensten, zoals bijvoorbeeld douanedocumentatie. Zo rijden er vrachtwagens rond in opdracht van ons (o.a. via Bos Logistics, Schiphol Express etc.) en vervoeren wij de goederen via reguliere luchtvaartmaatschappijen.” Hankyu maakt gebruik van een breed scala aan luchtvaartmaatschappijen voor hun transport. Vooral de Japanse en de grotere carriers zoals Qatar, Emirates, KLM, Japan Airlines, Singapore Airlines, Air France en NCA. “Maar als een andere luchtvaartmaatschappij een goeie prijs biedt of als er heel veel spoed bij is, wordt er ook wel eens voor andere vervoerders gekozen”, vult Martin aan.
Klanten en concurrentie
Klanten van Hankyu zijn bijvoorbeeld bedrijven in de auto industrie (o.a. auto-onderdelen), fietsindustrie (o.a. kogellagers), medische industrie (o.a. oogmetingsapparatuur en camera-apparatuur), maar ook zaden en bloembollen. De concurrentie komt met name van de andere Japanse expediteurs, zoals Nippon Express en NNR Global Logistics.
Lidmaatschap Luchtvaart Community Schiphol
Hoewel Hankyu een groot en wereldwijd opererend bedrijf is, is het voor velen nog onbekend. “Door toe te treden tot de community van LCS hopen wij wat meer exposure te krijgen voor ons bedrijf, onder andere op LinkedIn”, besluit Claudia. “Tegelijkertijd vind ik het belangrijk om te horen wat er speelt bij andere bedrijven op Schiphol en specifiek in HR. We hebben tenslotte allemaal te maken met dezelfde issues op de arbeidsmarkt en via LCS kunnen we van elkaar leren en elkaar, waar nodig, helpen.”
Meer informatie over toetreden tot onze community? Kijk hier of neem contact op met Frank van der Laan via frank.van.der.laan@schiphol.nl
Fotografie: Natasja Wagner | Wagnerfotografe