Op Schiphol is vorige week een bijzonder traject gestart waarbij twintig mbo-studenten de mogelijkheid krijgen op een alternatieve, coronabestendige manier stage te lopen. Binnen het programma House of Aviation hebben Luchtvaart Community Schiphol (LCS), Royal Schiphol Group en MBO College Airport zich hiervoor ingezet, omdat het momenteel voor mbo-studenten lastig is een stageplek te vinden.
Onder de noemer ‘Stage in de mix’ is een nieuwe manier van stagelopen ontwikkeld, waarbij de oorspronkelijke stage wordt opgesplitst in twee delen. Het ene deel van de stage vindt plaats bij MBO College Airport en bestaat uit praktijksimulatie en een opdracht. Het andere deel van de stage vindt plaats op Schiphol, waar de studenten drie dagen per week praktijkervaring opdoen. Ook gaan ze in kleine groepen en onder begeleiding van een Schipholmedewerker aan de slag met een uitdaging die gekoppeld is aan hun opleiding, zogeheten ‘challenges’, voor twee dagen per week. Daarnaast krijgen de studenten een aantal masterclasses om de operatie en de context van de luchthaven beter te leren kennen. Thema’s zijn o.a. wildlife trafficking, crisiscommunicatie en duurzaamheid.
Suzanne van Egmond, adviseur omgevingsmanagement op Schiphol en initiatiefnemer, vroeg de studenten op de kick-off wat Schiphol volgens hen zo bijzonder maakt. De studenten vinden de dynamische sfeer, door de samenkomst van allerlei mensen en culturen, aantrekkelijk. Ook is geen dag hetzelfde op de luchthaven.
Dat kan Mourad Ouazza, floormanager op Schiphol en begeleider van de studenten, beamen: ‘Juist in crisistijd hebben we iedere dag met nieuwe uitdagingen te maken’. Tijdens de praktijkervaring staan studenten letterlijk ‘op de vloer van de luchthaven’ en gaan zij deze dynamiek van dichtbij ervaren. Mourad laat de studenten kennismaken met gastheerschap, maar ook het beheersen van ‘flow’ van passagiers, handhaving en toezicht en incidentenbeheersing.
Challenges
De studenten worden ingedeeld bij een van de drie challenges en gaan hierin aan de slag met bestaande uitdagingen op de luchthaven. Nils IJske, changemanager bij Schiphol Group, biedt een ‘Innovationchallenge’ aan, waarbij hij de studenten uitdaagt bepaalde processen in de operatie efficiënter te laten verlopen. Bianca Jansen en Wen Cheung, process developers voor de luchthaven, laten de studenten meedenken over verbeteringen in het proces voor ‘passengers with reduced mobility’ (PRM) op Schiphol. Tot slot daagt Bart-Jan Wielinga als bedrijfsvoeringsmanager van het VIP Centrum, de studenten uit om mee te werken aan de ontwikkeling van het nieuwe concept ‘SchipholGO’.
Verbinding met onderwijs
“We vinden het belangrijk om studenten de kans te bieden om praktijkervaring op te doen. Juist in deze lastige tijd. Door te investeren in het mogelijk maken van het succesvol doorlopen en afronden van de studie, wordt voorgesorteerd op de toekomst, waarin bedrijven op Schiphol deze jonge mensen weer hard nodig hebben. Uiteraard gaan deze stagiaires geen werk overnemen van onze werknemers. Ze zullen in de praktijk aanvullende, ondersteunende taken uitvoeren” aldus Miriam Hoekstra-van der Deen, Directeur Airport Operations bij Royal Schiphol Group.
De studenten vinden het interessant dat ze mogen meedenken in projecten op de luchthaven en ze hebben veel zin om te beginnen met deze nieuwe vorm van stage lopen. Maandag 12 oktober zijn deze studenten van MBO College Airport begonnen met hun stage.