Nieuws LCS verwelkomt nieuwe partner: Koninklijke Marechaussee

Jeffrey van Horn KMar

Met trots heten wij de Koninklijke Marechaussee welkom in onze community. De Koninklijke Marechaussee (KMar) is een van de vier krijgsmachtonderdelen van Defensie. De KMar waakt over de veiligheid van Nederland en het Caribische gedeelte van het Koninkrijk der Nederlanden. Wereldwijd wordt de KMar ingezet op plaatsen van strategisch belang; van koninklijke paleizen tot aan de buitengrenzen van Europa. Van luchthavens in Nederland en het Caribisch gebied tot oorlogs- en crisisgebieden over de hele wereld. Wij spraken kolonel Jeffrey van Horn, Coördinator Schiphol namens de KMar en Plaatsvervangend Commandant van het Landelijk Tactisch Commando. 

Jeffrey begon 26 jaar geleden bij de Koninklijke Marine en stapte in 2006 over naar de KMar. Hij startte op Schiphol en doorliep daarna verschillende functies. In november 2023 is hij benoemd tot Plaatsvervangend Commandant van het Landelijk Tactisch Commando (LTC). Onderdeel van deze functie is de coördinatie van alle KMar-taken op Schiphol. “Op Schiphol werken maar liefst 2.300 van de in totaal 8.000 KMar-collega’s” vertelt Jeffrey. “Dat, en het feit dat we in een omgeving werken met vele (keten)partners waarmee moet worden afgestemd, maakt dat deze specifieke coördinatierol is belegd. Ik fungeer hierin als centraal aanspreekpunt namens de KMar. Daarnaast ben ik ook de ‘Haarlemmerolie’ tussen de verschillende KMar-eenheden (brigades) op Schiphol. Tevens ben ik het landelijke aanspreekpunt voor de medezeggenschap binnen het LTC. De landelijke aansturing van de KMar gebeurt vanuit het LTC in Soesterberg.”

Hoofdtaken

“De KMar op Schiphol heeft vijf brigades, met een eigen hoofdtaak. Met de grenspolitietaak bestrijdt de KMar grensoverschrijdende criminaliteit zoals terrorisme, drugssmokkel, het witwassen van crimineel geld, identiteitsfraude en mensensmokkel. De KMar levert hiermee een belangrijke bijdrage aan de nationale veiligheid. Ook krijgen wij te maken met asielzoekers die direct aan de grens asiel aanvragen. Wij vangen deze mensen als eerste op. Tegelijkertijd zijn wij verantwoordelijk voor verwijderingen en uitzettingen van mensen die zonder geldige papieren in Nederland verblijven.” 

“De handhaving van de openbare orde, hulpverlening en misdaadpreventie op Schiphol valt ook onder onze verantwoordelijkheid” vervolgt Jeffrey. “Dit is de zogenoemde politietaak. Denk hierbij aan de aanpak van winkeldiefstallen en van overlast door bijvoorbeeld dak-  en thuislozen. Ook treden wij op bij calamiteiten en het bestrijden van ondermijnende criminaliteit. 

Daarnaast voeren wij op Schiphol de beveiligingstaak uit. Dit betreft het waarborgen van de algehele veiligheid voor passagiers en personeel, en meer specifiek ten aanzien van risicovolle vluchten. Ook houdt de KMar toezicht op de bedrijven en partijen die werkzaam zijn op alle Nederlandse luchthavens. Al deze taken zijn verdeeld over de Brigade Grensbewaking (BGB), Brigade Politie & Beveiliging (BP&B), Brigade Vreemdelingenzaken (BVZ) en de Brigade Toezicht Beveiliging Burgerluchtvaart (BTBB). 

De taken van de KMar worden grotendeels uitgevoerd op Schiphol, maar de Koningin Máxima Kazerne in Badhoevedorp is de uitvalsbasis voor veel collega’s. Deze kazerne wordt beheerd door de Brigade Ondersteuning Service en Support (BOSS). Naast dat de kazerne plaats biedt aan vele stafprocessen, zijn er legerings- en sportfaciliteiten. De BOSS draagt ook zorg voor arrestanten en het vervoer van en naar het Justitieel Complex Schiphol.”

Instroom, doorstroom en carrière

“Zo zijn er landelijk, maar ook specifiek op Schiphol dus veel taken te vervullen; zowel voor militairen als voor burgers. In principe werkt het bij de KMar als volgt: je doorloopt in Apeldoorn de opleiding tot Algemeen Opsporingsambtenaar. Dit is een mbo3 of 4-opleiding tot wachtmeester van ca. anderhalf jaar. Instroom op mbo2-niveau is ook mogelijk. Je doorloopt dan in 14 weken de Marechaussee Beveiligers-opleiding. Dit is een specifieke opleiding gericht op beveiligingstaken, zoals het bewaken en beveiligen van objecten en terreinen. Na een van deze opleidingstrajecten kan je, afhankelijk van je voorkeuren, op Schiphol geplaatst worden. Omdat we een landelijke organisatie zijn, heb je niet altijd volledige regie over je eigen plaatsing. We houden zo veel mogelijk rekening met voorkeuren, maar het kan voorkomen dat je ergens anders nodig bent. In principe zit je drie jaar in een functie. Daarna solliciteer je intern door, waarmee je je eigen carrièrepad uitstippelt en kunt doorgroeien binnen de organisatie. Je vakbekwaamheid ontwikkel je ‘on the job’, maar er zijn ook studiefaciliteiten naast het werk. Binnen de KMar zijn veel ontwikkel- en carrièremogelijkheden, ook omdat er nu veel vacatures zijn. Mensen kunnen van de grensbewaking doorstromen naar de politiedienst en dan richting het recherchewerk doorgroeien. Of vanuit een beveiligersfunctie via de hoogrisicobeveiliging naar de persoonsbeveiliging. 

Dienjaar en reservisten

Sinds kort kennen wij ook het begrip ‘dienjaar’. Hierbij kun je gedurende een jaar, na een verkorte opleiding, kennismaken met een van de vier krijgsmachtonderdelen van Defensie: Landmacht, Luchtmacht, Marine of Marechaussee. Na dat jaar kan je in dienst treden bij een van deze vier onderdelen. Dit is een van de manieren om op een laagdrempelige manier nieuwe mensen aan te trekken. Daarnaast kennen wij ook nog het reservistenspoor. Hierbij werk je naast je gewone baan flexibel bij een van de krijgsmachtonderdelen van Defensie.

‘Om aantrekkelijk te blijven als werkgever, moet je je flexibel opstellen’

“De KMar is een groeiende organisatie in taken en omvang. Net als veel bedrijven zijn wij op zoek naar nieuwe medewerkers. De luchtvaart zit weer in de lift en de opleiding en instroom lopen niet synchroon met de mensen die nodig zijn. Bovendien vissen we als werkgevers allemaal in dezelfde vijver. De huidige krappe arbeidsmarkt vraagt van ons dat we meer gaan denken vanuit een ecosysteem. Voor ons werk op Schiphol betekent dit dat je goed moet samenwerken met andere bedrijven, zodat we goede medewerkers in dat ecosysteem niet verloren laten gaan naar andere sectoren, maar naar elkaar weten te geleiden, indien mogelijk. We moeten daarin flexibeler zijn.” 

Lokaal werven en lokaal opleiden

“Binnen Defensie zijn veel mogelijkheden, maar waar ik ook aan denk, is om detachering naar andere bedrijven mogelijk te maken om daar kennis op te kunnen doen. Wederom vanuit de gedachte van een ecosysteem. We moeten mensen actiever naar ons toe gaan halen en bereid zijn meer maatwerk te leveren. De huidige generatie bereik je steeds moeilijker met een generieke benadering. Breng de werving en de opleiding naar de plek waar het werk is. Dat betekent dus lokaal werven en lokaal opleiden. We doen al een pilot met lokaal werven. Ook zou het wat mij betreft denkbaar zijn om carrièrepaden te gaan ontwikkelen in samenwerking met andere partners uit de sector.”

Lidmaatschap LCS

“Dit is ook een van de redenen waarom ik wilde toetreden tot het netwerk van LCS; om met andere partijen op Schiphol in gesprek te komen en te onderzoeken op welke punten we kunnen samenwerken als het gaat om duurzame werkgelegenheid en duurzame inzetbaarheid”, besluit Jeffrey.

Meer informatie over toetreden tot onze community? Kijk hier of neem contact op met Frank van der Laan via frank.van.der.laan@schiphol.nl

Foto Jeffrey van Horn: Natasja Wagner | Wagnerfotografe

Onze community

Koninklijke Marechaussee
asito
VanderLande
Swissport
VolkerWessels
Vermaat