Nieuws LCS verwelkomt nieuwe partner: TUI Nederland
“Onze klanten een geweldige vakantie bezorgen, daar doen wij alles voor”
Met trots heten wij TUI welkom in onze community. TUI Nederland is marktleider in de Nederlandse reisbranche en onderdeel van TUI Group. TUI Group heeft reisorganisaties in 31 landen, met een hoofdkantoor in Hannover. In TUI Nederland zijn merken als Holland International, Arke en KRAS opgegaan. Een waardevolle combinatie, want los van elkaar hebben deze reisorganisaties al bijna 100 jaar ervaring in de reisbranche.
TUI Nederland heeft bovendien een eigen airline, TUI fly (voorheen Arkefly). Sinds 2014 vormen TUI Nederland en TUI België het cluster TUI Benelux, met TUI Frankrijk erbij in TUI Group het onderdeel Western Region.
Wij spraken Ellen van Zelst, sinds vijf jaar Human Resources (HR) directeur TUI Benelux. “Wij zijn een luchtvaartmaatschappij, een touroperator, hebben 134 eigen reisbureaus en 135 zelfstandige reisadviseurs onder de naam TUI at Home. De website is waarschijnlijk het bekendste verkoopkanaal, maar het persoonlijke reisadvies is nog altijd belangrijk", vertelt Ellen. "Er zijn nog steeds veel mensen die behoefte hebben aan een gezicht en aan bevestiging. En wij merken dat die behoefte in onzekere tijden alleen maar groter wordt."
Human Resources in de breedste zin
"Ik ben verantwoordelijk voor HR in de breedste zin van het woord: recruitment, talentmanagement, de juiste beloningen voor onze medewerkers, instroom, doorstroom en uitstroom. Qua luchtvaart zijn wij zeer onderhevig aan seizoensinvloeden, maar voor de touroperator is dat redelijk stabiel voor wat betreft het aantal medewerkers. In de Benelux hebben we ca. 4.800 medewerkers, waarvan in Nederland ca. 2.700. Op de HR-afdeling werken er 40; zij werken op afdelingen als Talent Acquisition, Reward, Learning & Development, People Services, Data & Analytics. Deze afdelingen werken voor de airline, touroperator en de retail (reisbureaus) .
Onze technische dienst, oftewel Engineering & Maintenance, zit op Schiphol-Oost. Op Schiphol-Centrum hebben we een aantal customer service balies en in het Bemanningencentrum zit onze back office. Alle andere airline functies zitten nu in Rijswijk, samen met alle andere afdelingen van de reisorganisatie.”
Ook sportreizen en religieuze reizen
"TUI Nederland heeft een eigen vloot van 10 toestellen, Boeings 787 en Boeings 737. Met deze toestellen vervoert ze het merendeel van de vliegvakantiepassagiers, zowel binnen Europa als naar het Caribisch gebied. Jaarlijks verzorgt TUI de vakantie van ongeveer 1,7 miljoen Nederlanders. Het gaat dan niet alleen om vliegvakanties, maar ook om autovakanties, treinreizen, cruises, stedenreizen en rondreizen. De vloot wordt ook ingezet voor incidentele vluchten; denk dan aan voetbalclubs die een wedstrijd in het buitenland hebben, vluchten voor het leger en soms worden hele zangkoren vervoerd. De afdeling Groups Incentives & Sports sportreizen organiseert speciale trips naar marathons wereldwijd of naar Formule 1 Grand Prix in het buitenland. Daarnaast organiseren wij met Goed Idee Reizen ook religieuze reizen. Een heel breed en divers aanbod dus."
Veel medewerkers komen terug
TUI heeft ook tegenslagen gehad. In maart 2019 kwamen de splinternieuw afgeleverde Boeings 737 MAX aan de grond te staan vanwege vliegtuigongelukken elders op de wereld. En daarna kwam in maart 2020 natuurlijkcorona, waardoor onze hele organisatie noodgedwongen in winterslaap moest", licht Ellen toe. "Onze bedrijfsvoering, het vakantievervoer, lag immers volledig stil. Vervolgens moesten we in 2022 weer razendsnel opschalen in de werkzaamheden. Dat is gelukt en was nodig; de reislust van de Nederlanders was groter dan ooit tevoren, maar we moesten ook opschalen in personeelsaantallen. En daar zijn we nog steeds mee bezig. We zagen wel aankomen dat het weer snel zou aantrekken, maar dan moet je ook de mensen weel snel op de juiste plekken hebben. Gelukkig zien we veel medewerkers die in coronatijd naar andere branches waren vertrokken, weer terugkomen. Ze misten de dynamiek van de reisbranche.”
Trots op onze medewerkers
"Wij verkopen voornamelijk pakketreizen, waar vlucht, accommodatie en transfer bij in zit. Daarmee hebben we de zorg over de volledige vakantie voor onze klanten. Als er één onderdeel faalt, zoals de vluchtuitval op Schiphol afgelopen zomer, dan gaan wij tot het uiterste om die vakanties toch door te laten gaan. Toen Schiphol ons vorige zomer dwong om een groot aantal vluchten te annuleren, omdat zij de drukte niet aankonden, hebben we veel vluchten uitgeplaats naar de luchthaven van Luik in België. Dat had een behoorlijke impact op onze reizigers, maar ook op onze medewerkers. Er zijn hele teams van diverse afdelingen in Nederland en België gevormd om onze reizigers goed te begeleiden, op die voor ons nieuwe luchthaven. Gelukkig was hun wendbaarheid en bereidheid om in te springen groot.
Ik ben echt trots op de mentaliteit, het enthousiasme en hun enorme gevoel voor hospitality. Onze klanten een geweldige vakantie bezorgen, daar doen wij alles voor. Dat voelen wij echt als onze verantwoordelijkheid. Mensen hebben er vaak lang voor gespaard, dus zij verdienen een onvergetelijke vakantie. Want de reislust is niet gedoofd door corona, mensen willen gewoon heel graag weer op vakantie.”
Tot slot: waarom is TUI lid geworden van LCS?
"Omdat wij graag met andere bedrijven uit de community willen optrekken als het gaat om actuele arbeidsmarktthema’s", antwoordt Ellen. "Belangrijke thema’s vinden wij instroom (de juiste mensen aantrekken), het versnellen van de Schipholpasaanvragen voor nieuwe medewerkers, deelname aan de banenmarkten en aan het platform werkopschiphol. Wij willen graag aangesloten blijven, kennis delen en ophalen én een bijdrage leveren."
Portret Ellen: Natasja Wagner | Wagnerfotografe.nl, foto vliegtuigen: Brandportal Schiphol
Ook lid worden van onze community? Bekijk dan hier de mogelijkheden of neem contact op met frank.van.der.laan@schiphol.nl