Nieuws LCS verwelkomt nieuwe speler: Scarabee Aviation Group

Jasper van Gend SCARABEE

Met trots heten wij Scarabee Aviation Group welkom in onze community. Scarabee bestaat al 36 jaar en ontwikkelt onder andere security lanes en self service drop off apparatuur. Tegelijkertijd bieden zij ook de software voor passagiers-, bagageafhandelings- en beveiligingssystemen. Niet alleen op Schiphol, maar over de hele wereld. Wij spraken CEO Jasper van Gend op het hoofdkantoor van Scarabee in Hoofddorp.

Jasper is sinds twee jaar CEO van Scarabee. Tot dat moment woonde en werkte hij ruim 20 jaar in het buitenland waaronder o.a. in Duitsland waar hij werkte voor Smith Detection, een groot bedrijf dat onder andere scanapparatuur voor bagage produceert. Jasper kent dus het klappen van de zweep in deze ‘tak van sport’ in de luchtvaart.

De apparatuur van Scarabee wordt wel eens gezien als de ‘Bentley’ onder de security lanes, vertelt Jasper. Hoge kwaliteit in combinatie met een ergonomisch en toonaangevend design. Daar zijn wij echt trots op. Afgelopen zomer zijn ruim 12 Miljoen passagiers onze security lanes gepasseerd, waarvan 95% er binnen 10 minuten doorheen was. Een dergelijke stabiele doorstroom is essentieel voor een luchthaven als Schiphol. In totaal hebben wij 83 smart security lanes op de luchthaven staan en daarnaast 63 bagage drop off apparaten. Al deze apparatuur onderhouden wij 24/7 met ca. 45 eigen mensen in wisseldiensten. Dit zijn onder andere servicemonteurs, software engineers en bag drop hosts. Het bieden van een goede service is voor ons van groot belang. Het is fijn om als bedrijf een goed product te hebben, maar dat moet je ook kunnen onderhouden.”

Samenwerking met Daifuku

In 2018 kwam Scarabee in financieel zwaar weer terecht en bundelde zij haar krachten met het Japanse bedrijf Daifuku. Daifuku biedt wereldwijd (software) oplossingen, voor transport-, opslag- en sorteersystemen en is inmiddels meerderheidsaandeelhouder met 85% van Scarabee. Samen zijn wij actief in Duitsland, Engeland, Schotland, Oostenrijk, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Taiwan, Korea en Japan. In Duitsland, de Verenigde Staten en Japan heeft Scarabee ook eigen vestigingen. 

“In principe doen we vanuit Scarabee de Europese en de Amerikaanse markt en doet Daifuku de Japanse markt”, vervolgt Jasper. “Naast de luchtvaartindustrie, voeren wij gezamenlijk ook opdrachten uit voor enkele globale postorderbedrijven, zoals bv. Amazon maar binnen Daifuku krijgen wij ook toegang tot andere industrieën zoals bv. de automotive industrie. Grote bedrijven weten ons te vinden en we zijn weer flink aan het groeien. Onze focus ligt voornamelijk op de zogeheten ‘level 1 & 2 airports’; de luchthavens die jaarlijks tussen de boven de 25 miljoen- en tussen de 10 en 25 miljoen passagiers afhandelen. Bij Daifuku/Scarabee werken in totaal 150 mensen, waarvan 45 op Schiphol en de rest verdeeld over de Duitse en Japanse vestigingen. Voor de overige landen werken we nauw samen met zowel Daifuku entiteiten als ook lokale distributeurs.”

Instroom en behoud

“Dat betekent ook dat we continu op zoek zijn naar nieuwe mensen. Dat doen wij via onze website, via LinkedIn, via Indeed, maar vooral via recruiters. Er is momenteel veel beweging. Mensen komen en gaan, maar gelukkig komen sommigen ook weer terug. Vroeger was alleen salaris belangrijk, maar om mensen te behouden moet je als bedrijf beter je best doen dan voorheen. Naast een goede ziektekostenverzekering, een sportabonnement, een fietslease plan, een masseur en een goed pensioen, vinden wij het ook belangrijk om onze mensen te blijven motiveren en te waarderen.”

Zelf opleiden

“Waar ik toekomst in zie is in het zelf opleiden van mensen. Wij zijn hiervoor al gecertificeerd en hebben alles in huis: een experience center waar je onze apparatuur kunt bekijken en een prachtige collegezaal, waar wij momenteel ook al bedrijven ontvangen. Wij zouden graag willen samenwerken met opleidingsinstanties in de buurt om ook jonge talenten te kunnen ontvangen.”

Innovatie en vooruitkijken

“Om onze innovatie te versnellen werken wij veel samen met externe ingenieursbureaus. Maar ook inhouse is Research & Development heel belangrijk, hierop anticiperen wij, met name op het gebied van electrical, mechanical engineering en op software gebied. Het jaar 2025 moet voor ons het jaar van stabiliteit worden. Stabiliteit in producten, in structuur en in mensen. De passenger journey moet gewoon op orde zijn. Zelf vlieg ik veel, dus ik zie wat belangrijk is en dat neem ik dan weer mee terug ons bedrijf in.”

Lidmaatschap LCS
“De belangrijkste reden om toe te treden tot Luchtvaart Community Schiphol”, zegt Jasper tot slot. “Is om meer bedrijven op Schiphol te leren kennen, maar ook om meer bekendheid te krijgen. Zodat we samen de passenger journey op Schiphol verder kunnen verbeteren.”

Meer informatie over toetreden tot onze community? Kijk hier of neem contact op met Frank van der Laan via frank.van.der.laan@schiphol.nl

Fotografie: Natasja Wagner | Wagnerfotografe

Onze community

Securitas
DB SCHENKER
lamme
Hertz
1nergiek
i-sec