Nieuws Update Schiphol Career
Van februari tot en met mei heeft LCS in samenwerking met verschillende bedrijven uit de community campagnes gedraaid op Schiphol Career. Er is één generieke (sectorale) campagne gedraaid, waar vooral werd ingezet op place branding; luchthaven als aantrekkelijke werkomgeving neerzetten. Hiernaast zijn ook een aantal domein specifieke campagnes opgezet voor de volgende functies:
- passagiersassistent (Axxicom, Schiphol Group, KLM)
- platform- en bagagemedewerker (Swissport, Schiphol Group, KLM)
- beveiligingsmedewerker (I-SEC)
Het stappenplan voor de domein specifieke campagnes ziet er als volgt uit:
- in samenwerking met de opdracht gevende bedrijven worden vragen opgesteld waarin de belangrijkste “harde eisen” van de functie staan;
- potentiële kandidaten kunnen direct via de chatbot solliciteren op de functie;
- kandidaten die solliciteren en voldoen aan de eisen van de vacature, kunnen hun gegevens achterlaten waarna ze belanden in een talentpool;
- LCS zorgt ervoor dat de juiste kandidaten doorgestuurd worden naar de deelnemende bedrijven.
Wat hebben we geleerd?
Vooral de campagne voor het profiel passagiersassistent bleek zeer succesvol: er zijn 756 talenten doorgestuurd naar drie bedrijven: KLM, Schiphol Group en Axxicom. 134 kandidaten zijn daadwerkelijk aangenomen (= 18%).
Van deze eerste drie domein specifieke campagnes hebben wij veel geleerd. Warm handling/snel reageren is de belangrijkste learning. Kandidaten die solliciteren via de chatbot hebben de behoefte om in dezelfde week al opgebeld te worden voor een uitnodiging, anders ben je ze kwijt. Daarnaast moeten bedrijven hun eigen recruitmentproces onder de loep nemen, omdat dit vaak niet meer past bij de doelgroep en de nieuwe manieren van solliciteren.
Enquête
In het najaar wordt er weer campagne gevoerd met de huidige chatbots en voor nieuwe ‘most wanted profielen’. Om de profielen te kunnen selecteren, willen we je vragen een korte enquête in te vullen zodat wij inzichtelijk krijgen wat jullie wervingsmomenten zijn en hoe jullie dit doen. Ga naar de enquête...