Nieuws LCS verwelkomt nieuwe speler: PAL Aerospace

Michel Versteeg PAL

Met trots heten wij PAL Aerospace welkom in onze community. PAL Aerospace is onderdeel van de Canadese PAL Group of Companies; een internationaal lucht- en ruimtevaartbedrijf dat zich richt op het leveren van geavanceerde luchtvaartmissieoplossingen. Wij spraken Michel Versteeg, sinds januari 2023 Managing Director en Vice President European Operations.

Michel begon ooit bij Defensie. Eerst bij de landmacht en later bij de luchtmacht. “Ik heb onder andere gevlogen voor NetJets, de grootste exploitant van privévliegtuigen ter wereld. Vervolgens ben ik in 2009 voor mezelf begonnen als contractor voor Defensie. Ik verzorgde de training en ondersteunende luchtvaartdiensten voor de overheid. Op die manier ben ik in deze business terechtgekomen”, vertelt Michel.

Opdrachtgevers

Schiphol is de enige locatie in Nederland waar PAL Aerospace acief is, met als doel om vanaf daar voet aan de grond te krijgen in de Noord-Europese markt. “Wij hebben eigen toestellen en ontzorgen opdrachtgevers op het gebied van onderhoud, engineering, vliegoperaties, met name speciale missies en training”, vervolgt Michel.

“Opdrachtgevers van PAL Aerospace zijn de Canadese, Amerikaanse, Engelse en Nederlandse overheid en de strijdkrachten van de Verenigde Arabische Emiraten. Zowel in Nederland als op Curaçao hebben ze twee Dash 8 propellorvliegtuigen, die taken uitvoeren voor de Nederlandse kustwacht. Dit zijn bijvoorbeeld de controle en handhaving op het gebied van milieu en visserij en het beschermen van kritieke infrastructuur, zoals windmolenparken, datakabels, gasleidingen en boorplatformen in de Noordzee. Daarnaast staat een vliegtuig met bemanning 24/7 op standby op Schiphol-Oost, voor calamiteiten als bijvoorbeeld Search and Rescue en milieu-incidenten.  Op Curaçao doen zij ook de Search en Rescue en handhaving voor de Dutch Carribean Coastguard.”

‘Wij ontzorgen de overheid’

Voorheen waren de taken die PAL Aerospace uitvoert onderdeel van de luchtmacht, maar op Curaçao is dit in 2006 geprivatiseerd en in Nederland is in 2020 dit principe gevolgd. “Wij ontzorgen de overheid op het gebied van onderhoud, engineering, speciale mission en training."

Technische ondersteuning

Naast Canada, Amerika, Engeland, Abu Dhabi, de Nederlandse Antillen en Nederland is PAL ook actief in de ondersteuning van operaties in Trinidad & Tobago en op de Seychellen. Zij kunnen naast toestellen en kennis over missies, ook de technische ondersteuning en de bemanningen leveren. Maar meestal leveren de opdrachtgevers hun eigen bemanning, vanwege de specifieke kennis die vereist is voor deze missies. Voor Nederlandse operaties zijn dit bijvoorbeeld mensen van Douane, Koninklijke Marechaussee, Politie, Juridische Zaken, Rijkswaterstaat, de voedsel- en warenautoriteit.

Bron foto: kustwacht.nl

Controle van de scheepvaart

“Naast de genoemde taken controleren we ook de scheepvaart. Er zijn strenge regels t.a.v. vaarroutes en als daarvan wordt afgeweken, wordt daarop gehandhaafd. In eerste instantie is dit met detectieapparatuur; een satelliet maakt voortdurend scans van de Noordzee, waarop bijvoorbeeld zeevervuilingen te zien zijn. Als dat het een ernstige vervuiling is worden wij opgeroepen en in de andere gevallen nemen we dat gebied mee in de eerstvolgende vliegroute. Vervolgens brengen wij de gedetecteerde vervuilingen in kaart en wordt er samen met Rijkswaterstaat een opruimplan gemaakt, dat zij vervolgens uitvoeren. Vorig jaar, tijdens de brand op die autoboot nabij Ameland, zijn wij bijvoorbeeld ook in actie gekomen om de milieuschade in kaart te brengen. Ook letten wij op smokkel- en drugsactiviteiten. Wij kunnen behoorlijk ver inzoomen met onze apparatuur en dus ook zien wanneer er spullen of tassen overboord worden gegooid. Daarnaast vliegen meerdere keren per week langs de kust om te monitoren en de aanwezigheid van de Nederlandse Kustwacht te laten zien.” 

Wisseldiensten

“Wij moeten 24/7 klaar kunnen staan en werken daarom in wisseldiensten. Op Schiphol hebben we twaalf vliegers in dienst en werken er 30 mensen op kantoor en in de hangar. Wij gaan nog verder groeien, omdat wij het onderhoud in eigen beheer doen. Toch blijft ook voor ons de instroom van technisch onderhoudspersoneel een uitdaging.”

Waarom is PAL Aerospace toegetreden tot LCS?

“Ik kende LCS via JetSupport, want van hen hebben wij Hangaar 3 gekocht, dat zij voor 70% van ons huren. Ik heb een groot netwerk, maar niet op Schiphol. Via LCS wil ik graag in contact komen met andere bedrijven op Schiphol, om zo ons netwerk te vergroten en te streven naar een goede samenwerking”, besluit Michel.

Meer informatie over toetreden tot onze community? Neem contact op met Frank van der Laan via frank.van.der.laan@schiphol.nl

Fotografie Michel | Natasja Wagner

Onze community

heijmans
gategroup
riff
VolkerWessels
Lagardère
dael