Nieuws Schiphol stimuleert werkenden op de fiets te komen met innovatief serviceconcept
Het programma goinGDutch heeft als doel om eind 2024 10.000 werkenden op de fiets naar Schiphol te laten komen. Vanuit de overtuiging dat dit kan bijdragen aan belangrijke thema's als de vitaliteit van luchthavenmedewerkers en de duurzaamheid, leefbaarheid en mobiliteit op en rondom Schiphol.
De plannen voor dit programma zijn nog volop in ontwikkeling, maar gedurende de afgelopen jaren is al de infrastructuur aangelegd om woon-werkverkeer per fiets te stimuleren. Dit heeft ervoor gezorgd dat er een groot netwerk aan (snel)fietsroutes rondom Schiphol ligt.
Steunpunt voor de fietser
Om deze rit nog efficiënter en comfortabeler te laten verlopen is een innovatief en duurzaam serviceconcept ontwikkeld, dat verschillende faciliteiten biedt. Zo worden fietsers maximaal ondersteund door middel van een speciaal hiervoor ontwikkelde app. Daarnaast is naast het busstation op Schiphol Noord een multifunctioneel fietsservicepunt in ontwikkeling. Dit gaat echt een steunpunt worden voor de fietser. Denk hierbij aan 'primaire services' zoals een tijdelijk onderkomen met een flexwerkplek, uitleen en demonstratie van producten, vervanging van zomer- en winterbanden en andere kleine reparaties.
Maatschappelijke rol
Daarnaast zal het servicepunt ook een maatschappelijke rol vervullen, want het gaat ruimte bieden aan leer-werkbanen in de vorm van monteurs die ter plaatse reparaties uitvoeren. Ook biedt het fietsservicepunt werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Luchtvaart Community Schiphol werkt mee aan deze maatschappelijk verantwoorde invulling van het fietsservicepunt.
Voor meer informatie over het fietsservicepunt kun je contact opnemen met Femke Woltman, woltman_f@schiphol.nl
Wil je jouw medewerkers ook stimuleren op de fiets naar het werk te komen en meer weten over deelname aan het programma goinGDutch? Neem dan contact op met Marcel van Beek, beek_m1@schiphol.nl