Nieuws Tweeëneenhalf jaar Banenplan: Waar staan we nu?
Tweeëneenhalf jaar geleden werd het Banenplan Schiphol ondertekend. Onlangs stonden vertegenwoordigers van Werkgeversservicepunt (WSP) Groot-Amsterdam, Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam (RWC) en Luchtvaart Community Schiphol (LCS) hierbij stil.
In januari 2020 ondertekenden Royal Schiphol Group, de gemeente Amsterdam, het WSP en LCS het Banenplan Schiphol, met als doel om in 3 jaar tijd 750 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek te bieden op Schiphol.
Verschuiving van focus
Vanwege de coronacrisis leek die doelstelling twee maanden na de ondertekening ineens onhaalbaar. De focus op instroom verschoof noodgedwongen naar werk-naar-werk-trajecten voor werkenden op Schiphol, om te voorkomen dat deze in een uitkering terecht zouden komen.
Anderhalf jaar later veranderde de situatie opnieuw en zijn we in een ongekend krappe arbeidsmarkt terecht gekomen. Het Banenplan Schiphol richt zich sindsdien voornamelijk op de instroom voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (waaronder bijvoorbeeld statushouders, arbeidsbeperkten en mensen die langdurig in een uitkering zitten).
449 Mensen hebben een plek gevonden
Van januari 2020 tot en met heden (juni 2022) hebben inmiddels 449 mensen vanuit het Banenplan een werkplek kunnen vinden op Schiphol. Hiervan zit een groot deel in de horeca, transport en logistiek. Binnen de groep van mensen met een arbeidsbeperking wordt ook aandacht besteed aan werkzoekenden met een hbo/wo werk- en denkniveau, omdat gebleken is dat zij meer moeite hebben met het vinden van een passende baan.
Op dit moment wordt binnen de projectgroep besproken hoe we na ‘afloop’ van het banenplan eind januari 2023 de samenwerking voort gaan zetten.
Op de foto van links naar rechts: Timo Rijsterborgh, Quincy van de Leuv, Femke Woltman, Selma Nijhof, Jessica Kok, Miriam Oubaha, Tymen van Dijk, Ben van der Knoop, Bo van Paassen, Francien David, Ilhame Riyani, Arzil Alamsjah en Rick Kroezen.