Nieuws LCS verwelkomt nieuwe speler: IAS
Met trots heten wij IAS (Inter Aviation Services) welkom in onze community. IAS is een Nederlands bedrijf dat dit jaar 35 bestaat. IAS is een zogeheten GSSA (General Sales & Service Agent) en is de schakel tussen de luchtvaartmaatschappij en de luchtvrachtexpediteur. Het hoofdkantoor is op Schiphol en daarnaast heeft IAS ook kantoren in Brussel, Dubai en Taipei. Wij spraken Henriëtte Hoogervorst, HR & Facility Director.
“Wat wij doen is vrachtruimte verkopen van de door ons vertegenwoordigde luchtvaartmaatschappijen. Dat zijn op dit moment United Airlines, DHL Aviation, TAP Air Portugal, Finnair, SAA, Kalitta Air en Vietnam Airlines. Wij zorgen vervolgens dat de vracht van onze klanten wordt vervoerd naar de plaats van bestemming; hoofdzakelijk via Schiphol.
Klanten
Onze klanten zijn circa 180 luchtvrachtexpediteurs, verspreid over het hele land. Wij plannen het transport van hun producten in bij de luchtvaartmaatschappijen waar wij mee samenwerken. We verkopen een breed pakket van bestemmingen over de hele wereld, zowel oost- als westwaarts. Bovendien zijn wij gespecialiseerd in het vervoer van farmaceutische producten. Dat laatste vergt een bijzondere aanpak en aandacht. Zo zijn bij het transport van farma-producten speciale verpakkingen en containers vereist, omdat de temperatuur gecontroleerd moet blijven. Ook de begeleidende documentatie is heel anders dan bij ‘gewone’ vracht. Naast de reguliere vluchten bieden wij ook charterservices aan. Wij zijn 24/7 bereikbaar voor aanvragen naar waar dan ook in de wereld.
Hoe ziet het proces eruit?
Wanneer wij gebeld worden door een klant om bijvoorbeeld 5 ton computer equipment of 2 ton tulpen te versturen, verzorgen wij het hele proces. Dat start met het maken van een boeking bij een van de luchtvaartmaatschappijen die wij vertegenwoordigen. De luchtvrachtexpediteur brengt zelf zijn vracht naar Schiphol en stuurt ons vooraf het gewicht, afmetingen, paklijst etc. Op basis van de gegevens die de klant ons verstrekt, rekenen we uit over hoeveel containers en pallets dat verdeeld moet worden, zorgen we dat de lading in een van de vrachtloodsen verzendklaar wordt gemaakt en zorgen we dat de luchthaven van bestemming weet wat er met welke vlucht aankomt. Ook verzorgen wij de afrekening. Veel buitenlandse luchtvaartmaatschappijen hebben geen verkoopkantoor op de buitenstations. Wij vervullen een groot deel van die rol.
Verantwoordelijkheden
Zelf werk ik al sinds 1984 in de vracht op Schiphol. Ik begon als een vakantiekracht bij CP Air (Canadian Pacific Airlines) als administratieve hulp. Al snel daarna kwam ik in de operatie terecht; loods- en platformsupervisie. Een fantastische leerschool zo bleek later. Daarna werkte ik voor Cargolux. Bij deze Luxemburgse vrachtmaatschappij was de focus meer gericht op Customer Service en Inside Sales. Via Cargolux kwam ik in aanraking met mijn huidige werkgever IAS. Ik begon in 1991 als customer services agent voor United Airlines en maakte in 2002 de overstap naar Sales & Marketing. Nadat ik in 2008 mijn studie psychologie had afgerond werd ik gevraagd als HR-adviseur.
Ons kantoor op Schiphol heeft IAS ca. 30 medewerkers en wij hebben ook nog een kantoor in België met 12 medewerkers. Naast de standaard HR taken voor deze twee kantoren, houd ik mij ook bezig met o.a. het wagenpark, verzekeringen, pensioenen en IT gerelateerde zaken. Veel uiteenlopende taken, maar dat maakt het leerzaam en uitdagend.
Waarom toegetreden tot LCS?
In deze krappe arbeidsmarkt worstelen bedrijven op Schiphol met hun aantrekkelijkheid. Wij hebben veelal dezelfde problematiek en zoeken allemaal naar de oplossing. Omdat we elkaar daarbij kunnen helpen en van elkaar kunnen leren, willen wij graag met andere bedrijven kennis maken. Voor mij persoonlijk zijn vooral de HR-collega’s uit de community interessant. Daarnaast is een van onze aandachtspunten om vroegtijdig, via stages, in contact te komen met jonge talenten. Hiervoor zijn we al langere tijd in contact met het MBO College Airport voor de aanwas van studenten Logistiek. in Nederland zijn we al een leerbedrijf en in België staan we op het punt dat te gaan worden. Wij zien dit als een investering in onze medewerkers voor de toekomst”.