Nieuws LCS verwelkomt nieuwe speler: KLM Equipment Services

Roelof van Beek KES

Met trots heten wij KLM Equipment Services (KES) welkom in onze community. KES is een onafhankelijke dochtermaatschappij van KLM en verzorgt, naast een aantal andere activiteiten, het onderhoud van Ground Support Equipment op Schiphol. Dit doen zij voor alle afhandelaren. Wij spraken met Roelof van Beek, HR Business Partner bij KES.

“Ground Support Equipment is materieel dat wordt gebruikt tijdens de afhandeling van een vliegtuig aan de grond. Hierbij moet je denken aan groot materieel (de-icers, pallet loaders, catering trucks en pallet transporters), middelgroot materieel (ground power units (GPU’s), pushback trekkers) en wegmaterieel, zoals auto’s en busjes”, legt Roelof uit. “In totaal onderhouden wij zo’n 1.500 gemotoriseerde en 750 ongemotoriseerde voertuigen. Naast het onderhoud voorziet KES ook voertuigen van brandstof. Dit doen wij bij het vaste tankstation op de G-buffer of met onze eigen tankauto’s. Ook zorgt de milieudienst van KES voor het opruimen van lekkages (spills) van schadelijke vloeistoffen op het platform”.

Betrokken bij duurzaamheidsinitiatieven

KLM Equipment Services is bovendien betrokken bij wat Royal Schiphol Group doet op het gebied van duurzaamheid. In de afgelopen 31 jaar die KES bestaat, is er veel kennis en ervaring opgebouwd over de ontwikkeling (reductie) van emissies op airside en over  de mogelijkheden tot het elektrificeren van voertuigen. Denk hierbij aan de introductie van de taxibots en aan de vervanging van de 180 D-GPU’s door elektrische varianten.

“Een andere vorm van duurzaamheid is het delen van materieel door verschillende partijen op de luchthaven: equipment pooling. Om zowel (parkeer)ruimte als kosten te besparen. Hier zijn wij al een aantal jaren mee bezig en Schiphol loopt daarin voorop in vergelijking met andere airports wereldwijd", vervolgt Roelof.

Werving en instroom

Op dit moment werken er ca. 115 mensen bij KES. “Ook wij hebben te maken met instroomuitdagingen. Gelukkig werken wij nu samen met een aantal goede bureaus die voor ons de werving doen. Zij targeten heel specifiek op de doelgroep die wij voor ogen hebben. Dat is niet gemakkelijk, omdat de mensen die wij zoeken, met name (onderhouds)monteurs, bijna allemaal al een baan hebben. Toch is het ons gelukt om er in de afgelopen zeven maanden 19 mensen bij te krijgen, waaronder acht leerlingen. Zij leren het vak via een BBL-opleiding ‘on the job’.”

Waarom heeft KES zich aangesloten bij LCS?

“De belangrijkste reden dat wij ons aangesloten hebben, is om te kunnen sparren met gelijkgestemden op de luchthaven. Hoewel ons werk vrij specifiek is, merken wij dat andere bedrijven tegen dezelfde dingen aan lopen als wij. Uitdagingen zijn bijvoorbeeld de screening voor de VGB’s die veel te lang duurt en de pensioengolf die eraan zit te komen. Bovendien zijn onze meeste klanten al lid van de LCS Community. Tot nu toe hebben de netwerkbijeenkomsten die jullie organiseren ons al interessante inzichten gebracht”, besluit Roelof.

Fotografie: Natasja Wagner | Wagnerfotografe

Meer lezen over onze community? Community | Luchtvaart Community Schiphol

Ook lid worden van onze community? Neem contact op met frank.van.der.laan@schiphol.nl

 

Onze community

Burger King
facilicom group
Douane
Capi-lux
raggers
McDonald's